Forma 1 / Motorsport

F1: Fontos részletek az esős állórajtokról

Az utóbbi években sok kritika érte a királykategóriát, amiért az esős versenyek szinte folyamatosan a biztonsági autó felvezetésével kezdődtek, majd a pálya alkalmassá válását követően a mezőny repülőrajttal vágott neki a körözgetésnek. A szabályalkotók ezekre a bírálatokra reagáltak azzal, hogy 2017-től szabályba foglalták a biztonsági autós felvezetést követő állórajtokat.
 
A javaslatot már 2016 végén felvetették, hivatalosan azonban csak a múlt hét végén fogadták el azt, mégpedig néhány módosítással – az Autosport most ezeket szedte össze.
 
A szabály szó szerint minden olyan esetet érint, ami miatt a „körülmények nem alkalmasak a verseny elengedésére” (például ha valami szennyeződés kerül a pályára nem sokkal a start előtt, vagy marad az aszfalton egy betétfutam után). Abban az esetben, ha a rossz időjárás miatt van szükség a biztonsági autós felvezetésre, az összes pilótának teljesen esős gumival kell pályára gurulnia.
 

Raikönnen több mint 3 másodpercet vert Hamiltonra – videó! " AUTÓ-MOTOR › Forma 1

Korábban az indulást megelőző biztonsági autós körök beleszámítottak, mostantól viszont már nem fognak, hiszen ezeket hivatalosan extra felvezető körnek számolják majd, a versenytáv tehát nem csökken az állórajt előtti körözgetéssel.
 
Azok a pilóták, akiknek a boxutcából kell nekivágni a versenynek társaikhoz hasonlóan követhetik a biztonsági autót, hogy kitapasztalják, milyenek a körülmények, akkor azonban, amikor a pálya készen áll az állórajtra vissza kell térniük a boxba, hogy onnan startoljanak.
 
A versenyzők nem követhetik a biztonsági autót a boxba, hogy köztes, vagy sima (száraz) abroncsokat szereljenek autóikra. Ha mégis így tesznek, akkor 10 másodperces stop and go büntetést kapnak. Azoknak a pilóták, akik a biztonsági autós fázis alatt állnak ki a boxba szintén büntetésben részesülnek, nekik a boxutcából kell majd elkezdeniük a versenyt.
 
A boxutcából induló versenyzők egyébként nem kötelesek pályára hajtani a biztonsági autó mögötti körökre, vagyis előfordulhat, hogy aki a boxbn marad, több benzinnel vág neki a viadalnak. Ez egyes esetekben előny lehet, hiszen nem kell takarékoskodnia az üzemanyaggal a futam alatt, a csapatok viszont a szabályokkal kapcsolatos egyeztetések során arra jutottak, az üzemanyagtöbblet inkább hátrány lehet, mint előny.
 
Az előzés természetesen továbbra is tilos a biztonsági autó mögött, kivéve, ha az elöl haladó autó valamilyen problémával szembesül. A pozíció visszavételére csak a „rajtsorrend vagy annak a sorrendnek a visszaállítása érdekében van lehetőség, ami a felvezető kör kezdetén volt érvényben”. Azok, akik nem szerzik vissza a pozíciójukat a boxutcából indulnak.
 
Ha a körülmények nem javulnak a biztonsági autós körök alatt, a versenyigazgató visszarendelheti a mezőnyt a boxba, hogy a pilóták ott várakozzanak a jobb időjárási viszonyokra. Mivel a verseny nem kezdődött el, ez nem fog megszakításnak minősülni, viszont ha bekövetkezik, már nem tesznek második kísérletet az állórajtra.